Aπό την κάμπια στην πεταλούδα


                       




Η ΠΕΤΑΛΟΥΔΙΤΣΑ

         Μια πεταλουδίτσα, κίτρινη σταλίτσα, παίζει με μια φτέρη στο τρελό τ’ αγέρι. Θεέ μου, πόσα νάζια, όνειρα γαλάζια! Φτερουγίζει γύρω και μοσχάτο μύρο παίρνει στάλα στάλα από κρίνα κι άλλα μικρολουλουδάκια, του βουνού ανθάκια, η πεταλουδίτσα, κίτρινη σταλίτσα.
         Ξάφνου σαν πετάει, έπεσε και πάει, τα φτερά της σπάει… Τρέχει τότε η φτέρη στο τρελό τ’ αγέρι. Σκύβει και την παίρνει και τη συνεφέρει. Ποπό! Τι τρομάρα! Θεέ μου τι λαχτάρα!
·       Μη φοβάσαι, λέει.
·       Μα εκείνη κλαίει.
·       Τώρα τι θα κάνω; Πάει, θα πεθάνω. Πώς θα φτερουγίσω, να γλυκοφιλήσω του βουνού τ’ ανθάκια, μικρολουλουδάκια; Ώσπου πια δε θα ‘μια μια πεταλουδίτσα, κίτρινη σταλίτσα…
     Κι εκεί που πονούσε και κρυφομιλούσε, άκουσε τ’ αγέρι – άλλος δεν το ξέρει – τον πιο πικρό καημό της και, μπα σε καλό της, δώστου και φυσάει και γοργά μαδάει πέταλα ένα ένα μοσχομυρισμένα. Πέταλα δροσάτα, χρώματα γεμάτα από λουλουδάκια του βουνού ανθάκια. Κι έφτιαξε με χάρη δυο φτερά ζευγάρι. Κι ως τα συνταιριάζει με χαρά τα βάζει στο μικρούλι σώμα της πεταλουδίτσας, κίτρινης  σταλίτσας, με περίσσια έγνοια. Σαν παραμυθένια, έτσι τώρα μοιάζει – κι ούτε που τη νοιάζει για τα πρώτινά της τα μικρά φτερά της – η πεταλουδίτσα, κίτρινη σταλίτσα… Σκύβει τότε εκείνη, δύο φιλάκια δίνει στο τρελό τ’ αγέρι, στη δροσάτη φτέρη. Και σ’ αυτή την ώρα για ακούστε τώρα θαύμα και αλήθεια σαν τα παραμύθια….
     Γέμισε ο κάμπος με γλυκό ένα θάμπος, μικροκαμπανούλες, κόκκινες καρδούλες, που έστησαν χορό. Μα ούτε που μπορώ να σας τις μετρήσω δίχως να σαστίσω. Κι ήτανε γιορτάσι, όλο φως η πλάση και παντού χαρά. Λάμπουν τα φτερά της πεταλουδίτσας, κίτρινης σταλίτσας. Ρώτησε τη φτέρη να μου πει, αν ξέρει, τι συμβαίνει τάχα.
·       Αχ! αυτό μονάχα ξέρω να σου πω με γλυκό σκοπό: Η αγάπη φτάνει όλα να τα κάνει, όλα ένα κι ένα, τρισευτυχισμένα……
             
(Γιώργος Ματσαγγίδης, Ανθολόγιο Λογοτεχνικών κειμένων για το νηπιαγωγείο, ΥΠΕΠΘ, ΟΕΔΒ,  Αθήνα, α’ έκδοση, 2001, σελ. 222) 

Διαβάσαμε την ιστορία με την πεταλούδα  και την δραματοποιήσαμε είδαμε φωτογραφίες με πεταλούδες από διάφορα μέρη της γης .











Μιλήσαμε για τον κύκλο ζωής της πεταλούδας  ,που ζουν , τι τρώνε , πως πετούν και πως αναπαράγονται.









Έξω στην αυλή μας πιάσαμε μια πεταλούδα  την βάλαμε μέσα σε ένα βάζο και την παρατηρήσαμε με μεγεθυντικό  φακό.



Μάθαμε τραγούδια για τις πεταλούδες 
 ΠΕΤΟΥΝ ΤΑ ΠΕΤΑΛΟΥΔΙΑ

Πετούν τα πεταλούδια
κι ανθίζουν τα λουλούδια
κι ο κούκος βεβαιώνει
πως έλιωσε το χιόνι.

ΡΕΦΡΑΙΝ
Ταριρά, ταριρά
καλοκαίρι και χαρά.

Δεν έχω κρύα χέρια
και πόδια παγωμένα
και λάσπες ως το γόνα
αντίο κυρ Χειμώνα.

ΡΕΦΡΑΙΝ
Ταριρά, ταριρά
καλοκαίρι και χαρά.

Ελάτε τώρα όλοι
σ’ ωραίο περιβόλι
και δώσετε το χέρι
καλώς το καλοκαίρι.

ΡΕΦΡΑΙΝ
Ταριρά, ταριρά
καλοκαίρι και χαρά.

(Καψάσκη – Μακρή Αγγελική, Τα πρώτα μου τραγούδια, Ανθολογία Παιδικών Τραγουδιών, εκδ. Καψάσκη, Αθήνα, 2002, σελ. 251)

Παίξαμε παιχνίδια      
  Τα παιδιά χωρίστηκαν σε ζευγάρια. Στις πλάτες δύο παιδιών καρφιτσώσαμε  από μία πεταλούδα διαφορετικού χρώματος. Το κάθε παιδί  προσπαθεί να δει το χρώμα της πεταλούδας του άλλου παιδιού. Όποιος από τα ζευγάρια τα καταφέρει πρώτος θα είναι και ο νικητής. Έπειτα, οι νικητές θα κάνουν άλλα ζευγάρια, μέχρι τελικά να προκύψει ένας μόνο νικητής
Κόψαμε πεταλούδες πολύχρωμες και στολίσαμε την τάξη μας











Κάναμε πολλές δραστηριότητες:
v  Έχουμε δέκα πεταλούδες από κόκκινο γλασέ κολλημένες σε χαρτονάκια. Τα παιδιά κόβουν βούλες από ασημένιο χαρτί και τις κολλούν στα φτερά κάθε πεταλούδας. Στην πρώτη πεταλούδα κολλούν μια βούλα, στη δεύτερη δυο βούλες, κ.τ.λ. μέχρι τον αριθμό δέκα. Μοιράζουμε τις πεταλούδες στα παιδιά. Έχουμε επίσης αριθμούς από το ένα μέχρι το δέκα. Δείχνουμε στα παιδιά έναν αριθμό, π.χ. το τρία. Όποιο παιδάκι έχει την πεταλούδα με τις τρεις βούλες μας τις φέρνει.

§  Κάνουμε έξι πεταλούδες από γλασέ χαρτί σε διάφορα χρώματα και τις κολλάμε σε ίσα χαρτονάκια. Βάζουμε στη σειρά τις πεταλούδες και τα παιδιά τις παρατηρούν καλά. Έπειτα τις αναποδογυρίζουμε και ζητάμε να θυμηθούν και να μας δώσουν το χαρτονάκι με την κίτρινη πεταλούδα, με την κόκκινη κ.τ.λ.

Ø  Σε ξεχωριστά χαρτόνια ζωγραφίζουμε με τη σειρά τις φάσεις δημιουργίας μιας πεταλούδας (τη σειρά εξέλιξης μπορούμε να τη βρούμε και σε διάφορα ειδικά βιβλία, παραμύθια ή εγκυκλοπαίδειες). Αφού συζητήσουμε  με τα παιδιά για τη δημιουργία της, θα δείξουμε με τη σειρά τα χαρτόνια και μετά θα ζητήσουμε να τα βάλουν μόνα τους με τη σειρά εξέλιξης.

Και φυσικά δεν έλειψαν και τα φύλλα εργασίας









  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου