Η μετάβαση από το
νηπιαγωγείο
στο δημοτικό σχολείο.
Η
μετάβαση του νηπίου από το νηπιαγωγείο στο δημοτικό σχολείο θεωρείται μια από
τις σημαντικότερες περιόδους της παιδικής ηλικίας, καθώς σηματοδοτεί ιδιαίτερα
έντονες αλλαγές στο οικογενειακό και κοινωνικό περιβάλλον του, εκθέτοντας το σε
μια ποικιλία αλλαγών και απαιτήσεων, γνωστικών, συναισθηματικών και κοινωνικών.
Η
μετάβαση αυτή σηματοδοτεί ουσιαστικά το πέρασμα από τη νηπιακή στην παιδική
ηλικία, εγκαινιάζοντας την ενασχόληση του παιδιού με ποικίλες ακαδημαϊκές
δεξιότητες, όπως η γραφή, η ανάγνωση και η αριθμητική.
Σκοπός
της εκπαίδευσης των μικρών παιδιών σε αυτή τη συγκεκριμένη περίοδο, είναι να
διασφαλίσει και να εναρμονίσει μία ομαλή μετάβαση, από το ανοιχτό και ευέλικτο
πρόγραμμα του νηπιαγωγείου, στο αυστηρά δομημένο και τυποποιημένο περιβάλλον
του δημοτικού σχολείου, με στόχο να αμβλυνθούν και να ξεπεραστούν δυσκολίες και
προβλήματα γνωστικού, συναισθηματικού και κοινωνικού περιεχομένου.
Οι
αλλαγές που καλείται να αντιμετωπίσει το πρωτάκι μας στη νέα του καθημερινότητα
ξεκινούν από το γεγονός ότι ακόμη και η «διάρκεια» , ο χρόνος, που θα περνάει
πλέον στο σχολείο θα του φαίνεται περισσότερος και οι δραστηριότητες της τάξης
πιο περίπλοκες και πιο απαιτητικές.
Ξεκινάει,
ουσιαστικά, λοιπόν, η επαφή του με το «γνωστικό κομμάτι» της εκπαίδευσης –
αγωγής.
Κάτι
ακόμα που διαφοροποιεί την καθημερινότητα του παιδιού σε αυτή τη μετάβαση είναι
και η «δουλειά του σπιτιού».
Οι
εργασίες που δίνονται καθημερινά ή σχεδόν καθημερινά, για το σπίτι, είναι ένα
πρωτόγνωρο και ενεργοβόρο καθήκον για κάθε παιδί που ξεκινάει στο δημοτικό
σχολείο και είναι λογικό να προκαλεί πολλές φορές άγχος, τόσο στο ίδιο, όσο και
στους γονείς του, ιδίως, αν πρόκειται για το πρώτο τους παιδί.
Δεν
είναι λίγες οι περιπτώσεις παιδιών, αλλά και γονιών που αντιμετωπίζοντας τη
σχολική μελέτη, ως βαρύ φορτίο, αναρωτιούνται κατά πόσο είναι απαραίτητη, πόσο
πρέπει να επιμείνουν και με ποιο τρόπο θα πρέπει να τη διαχειριστούν.
Η
σχολική μελέτη δεν περιορίζεται μόνο στην εμπέδωση των γνώσεων και των
δεξιοτήτων που διδάσκονται μέσα στη σχολική τάξη και στην προετοιμασία για την
επόμενη μέρα.
Μπορεί,
πρωτίστως, να βοηθήσει το παιδί να αναπτύξει θετική στάση απέναντι στο διάβασμα
και να υιοθετήσει αποτελεσματικές συνήθειες μελέτης που θα το συνοδεύουν σε όλη
του τη ζωή.
Επίσης,
η σχολική μελέτη συνιστά το συνδετικό κρίκο της οικογένειας με το σχολείο,
καθώς δίνει τη δυνατότητα στο γονιό να μοιραστεί τις καθημερινές μαθησιακές
εμπειρίες του παιδιού του. Γι΄ αυτό το λόγο είναι αναγκαίο να οριοθετηθεί και
να οργανωθεί σωστά από το πρώτο ξεκίνημα.
Για
τα περισσότερα παιδιά, η σχολική μελέτη στην πρώτη δημοτικού είναι το πρώτο
ατομικό, έξω-οικογενειακό καθήκον, στο οποίο καλούνται να ανταπεξέλθουν. Είναι
μια πρώτη ευκαιρία να μάθουν να πιστεύουν στον εαυτό τους!
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου